Anmeldelse: Menneskehavn (roman)

(Bildet er lnt av Tanum.no, og tilhrer ikke meg).

Boken er skrevet av John Ajvide Lindquist, som er en svensk forfatter som er kjent for bkene "La den rette komme inn" og "Hndtering av udde".

Den kom ut i 2010, og er oversatt til flere sprk. Jeg har lest den p norsk.

Bokens handling finner sted p en skjrgrdsy utfor Sverige, hvor Anders kommer tilbake et r etter at datteren hans, Maja forsvant. Han har blitt skilt og tyr til flasken for takle med sorgen over tapet av familien sin. Etter hvert begynner han fle som om datteren hans fremdeles er der. Og vi fr vite litt etter litt yas hemmeligheter. Maja er nemlig ikke den frste som bare har forsvunnet derfra. Og forsvinningene er ikke de eneste uforklarlige tingene som skjer der. En gammel mann som tidligere var en magiker har funnet en Spiritus for mange r siden, som han har en pakt med som gjr at han har visse magiske evner s lenge han lever.

Boken handler om kjrlighet, savn, hevn og ondskap, og er absolutt en skrekkroman. Det at den finner sted p en skjrgrdsy, og omhandler ting som smugling av hjemmebrent gjr at boken fr en virkelig svensk flelse, noe som jeg ser p som veldig originalt. Og jeg elsker virkelig Spiritus, selv om han til tider fikk meg til rynke p nesa i avsky (les boka s forstr du hva jeg mener).

Jeg har lest "La den rette komme inn" (vampyrer) og "Hndtering av udde" (zombier) som er to av mine favorittbker, men jeg flte av "Menneskehavn" ikke helt ndde opp til topplisten min. Jeg synes den var spennende og velskrevet, men det var et eller annet som manglet for at jeg skulle elske den. Jeg vet ikke helt hva.

Men jeg likte den veldig godt og vil derfor anbefale den likevel. For selv om den ikke helt ndde opp p topplisten min er den absolutt verdt lese! Og jeg blir sikkert lese den igjen.

Terningkast: 5!