Anmeldelse: Menneskehavn (roman)

(Bildet er lånt av Tanum.no, og tilhører ikke meg).

Boken er skrevet av John Ajvide Lindquist, som er en svensk forfatter som er kjent for bøkene "La den rette komme inn" og "Håndtering av udøde".

Den kom ut i 2010, og er oversatt til flere språk. Jeg har lest den på norsk.

Bokens handling finner sted på en skjærgårdsøy utfor Sverige, hvor Anders kommer tilbake et år etter at datteren hans, Maja forsvant. Han har blitt skilt og tyr til flasken for å takle med sorgen over tapet av familien sin. Etter hvert begynner han å føle som om datteren hans fremdeles er der. Og vi får vite litt etter litt øyas hemmeligheter. Maja er nemlig ikke den første som bare har forsvunnet derfra. Og forsvinningene er ikke de eneste uforklarlige tingene som skjer der. En gammel mann som tidligere var en magiker har funnet en Spiritus for mange år siden, som han har en pakt med som gjør at han har visse magiske evner så lenge han lever.

Boken handler om kjærlighet, savn, hevn og ondskap, og er absolutt en skrekkroman. Det at den finner sted på en skjærgårdsøy, og omhandler ting som smugling av hjemmebrent gjør at boken får en virkelig svensk følelse, noe som jeg ser på som veldig originalt. Og jeg elsker virkelig Spiritus, selv om han til tider fikk meg til å rynke på nesa i avsky (les boka så forstår du hva jeg mener).

Jeg har lest "La den rette komme inn" (vampyrer) og "Håndtering av udøde" (zombier) som er to av mine favorittbøker, men jeg følte av "Menneskehavn" ikke helt nådde opp til topplisten min. Jeg synes den var spennende og velskrevet, men det var et eller annet som manglet for at jeg skulle elske den. Jeg vet ikke helt hva.

Men jeg likte den veldig godt og vil derfor anbefale den likevel. For selv om den ikke helt nådde opp på topplisten min er den absolutt verdt å lese! Og jeg blir sikkert å lese den igjen.

Terningkast: 5!