Anmeldelse: Elder Scrolls V: Skyrim

Jeg har straks spilt over 200 timer med Skyrim ifølge Steam, så jeg føler jeg vet nok til å kunne si hva jeg mener om spillet.

Du starter spillet sittende på en vogn, bundet fast. Etterhvert kommer du til Helgen, en liten landsby, hvor du blir dømt til døden. Men heldigvis skjer det ting som gjør at du overlever, og du blir kastet ut i en gigantisk verden, full av monster, fiender og drager. Og masse blomster du kan plukke! Du finner ut at du er The Dragonborn, og kan bruke kraften av stemmen din til å bekjempe fiender. Man får masse oppdrag, i tillegg til hovedoppdraget, så det er kjempemasse du kan gjøre. Om du hjelper folk i de ulike byene kan du også etterhvert kjøpe hus i byene, noe jeg synes er utrolig gøy. Med noen tilleggspakker får du også mulighet å bygge ditt eget hus i ødemarka, og får flere oppdrag du kan gjøre og flere områder å utforske. Det er rett og slett et gigantisk spill, og jeg digger det! Det at du etterhvert kan levle opp ulike egenskaper og lære deg ting, gjør spillet enda mer gøy!

Er det noe negativt med spillet? Ja.

Spillet kan være litt buggy av og til, og selv om de fleste buggene er enkle å fikse er det lite gøy å måtte styre med buggfiksing isteden for å spille. Heldigvis er det ikke så ofte man får buggs. For meg har det vært tre store buggs i spillet. I et oppdrag møtte jeg en karakter som ikke snakket, selv om han skulle gjøre det, noe som gjorde at man ikke fikk fortsette oppdraget før man hadde fikset det. En annen stor bugg er at jeg har et oppdrag hvor jeg skal snakke med en vakt i en by, men når jeg snakker med henne så sier hun bare "I know who you are" og oppdraget får ikke gå videre derfra. Og den siste irriterende buggen jeg har hatt er at oppdrag jeg alt har gjort ikke blir satt som fullført i oppdragsoversikten. Så jeg har oppdrag jeg har fullført, men som står som ikke fullført. Heldigvis er det bare små oppdrag, men det er plagsomt likevel.

Det er også litt problematisk med lagring i spillet. Om ting går fint, så er det null problem. Men jeg opplevde en gang at følgeren min, Lydia, døde. Da jeg skulle gå tilbake til en lagring hvor hun levde, så var ingen av lagringene jeg hadde gjort dette halvåret (!!!) lagret lengre. Så jeg måtte gå tilbake ca 8 levels, bare for å få henne tilbake. Jeg er litt for glad i Lydia til at jeg vil la henne dø dessverre.

Ellers blir spillet litt repetativt etterhvert. Hulene ser like ut for det meste, husene blir litt like, fortene ser også like ut, og fiendene blir litt kjedelige etterhvert. I begynnelsen var jeg livredd Draugr, men nå blir jeg irritert på de. Fargene blir også veldig grå etterhvert. Det er et vakkert spill, men jeg skulle gjerne likt at det var litt mer variasjon i fargene og i de ulike biomene som er i spillet.

Min karakter, Heidi!

Men alt i alt elsker jeg Skyrim, og det er litt trist å snart være ferdig med spillet. Det har gitt meg mye glede og underholdning! Men jeg har en plan om at når jeg er ferdig med spillet, skal jeg begynne på nytt igjen, og bare være en tulling!

#spill #game #gaming #gamer #games #anmeldelse #skyrim #ElderScrolls